Fides et Ratio

image Indeks       image Finanse,       image Finanse(1),       image Filozofos,       image Fesenjan,       image Fenix,       

Odnośniki

Fides et Ratio, Encykliki Jana Pawła II

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Fides et Ratio

Jan Paweł II

ENCYKLIKA

0              relacjach między wiarą a rozumem
Do Biskupów Kościoła katolickiego
FIDES ET RATIO

Wiara i rozum (Fides et ratio) są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy, którego ostatecznym celem jest poznanie Jego samego, aby człowiek — poznając Go i miłując — mógł dotrzeć także do pełnej prawdy o sobie (por. Wj 33, 18; Ps 27 [26], 8-9; 63 [62], 2-3; J 14, 8; 1 J 3, 2).

1              ENCYKLIKA

1.1             O relacjach między wiarą a rozumem

1.2             FIDES ET RATIO

 

2  WPROWADZENIE POZNAJ SAMEGO SIEBIE

3  ROZDZIAŁ I OBJAWIENIE MĄDROŚCI BOŻEJ

 

3.1             Jezus objawia Ojca

3.2             Rozum w obliczu tajemnicy

4              ROZDZIAŁ II CREDO UT INTELLEGAM

4.1             «Mądrość wie i rozumie wszystko» (Mdr 9, 11)

4.2             «Nabywaj mądrości, nabywaj rozwagi» (Prz 4, 5)

5              ROZDZIAŁ III INTELLEGO UT CREDAM

5.1             Na drodze poszukiwania prawdy

5.2             Różne oblicza ludzkiej prawdy

6              ROZDZIAŁ IV RELACJA MIĘDZY WIARĄ A ROZUMEM

6.1             Najważniejsze etapy spotkania między wiarą a rozumem

6.2             Nieprzemijająca nowość myśli św. Tomasza z Akwinu

6.3             Dramat rozdziału między wiarą a rozumem

7              ROZDZIAŁ V WYPOWIEDZI MAGISTERIUM KOŚCIOŁA W DZIEDZINIE FILOZOFII

7.1             Rozeznanie Magisterium jako diakonia prawdy

7.2             Zainteresowanie Kościoła filozofią

8              ROZDZIAŁ VI WZAJEMNE ODDZIAŁYWANIE TEOLOGII I FILOZOFII

8.1             Nauka wiary a wymogi rozumu filozoficznego

8.2             Różne typy refleksji filozoficznej

9              ROZDZIAŁ VII POTRZEBY I ZADANIA CHWILI OBECNEJ

9.1             Niezbywalne wymogi słowa Bożego

9.2             Aktualne zadania teologii

 

10 ZAKOŃCZENIE

11 Przypisy:

Czcigodni Bracia i Drodzy Synowie, Pozdrowienie i Apostolskie Błogosławieństwo!

WPROWADZENIE POZNAJ SAMEGO SIEBIE

1. Zarówno w dziejach Wschodu, jak i Zachodu można dostrzec, że człowiek w ciągu stuleci przebył pewną drogę, która prowadziła go stopniowo do spotkania z prawdą i do zmierzenia się z nią. Proces ten dokonał się — nie mogło bowiem być inaczej — w sferze osobowego samopoznania: im bardziej człowiek poznaje rzeczywistość i świat, tym lepiej zna siebie jako istotę jedyną w swoim rodzaju, a zarazem coraz bardziej naglące staje się dla niego pytanie o sens rzeczy i jego własnego istnienia. Wszystko co jawi się jako przedmiot naszego poznania, staje się tym samym częścią naszego życia. Wezwanie «poznaj samego siebie», wyryte na architrawie świątyni w Delfach, stanowi świadectwo fundamentalnej prawdy, którą winien uznawać za najwyższą zasadę każdy człowiek, określając się pośród całego stworzenia właśnie jako «człowiek», czyli ten, kto «zna samego siebie».

Wystarczy zresztą przyjrzeć się choćby pobieżnie dziejom starożytnym, aby dostrzec wyraźnie, jak w różnych częściach świata, gdzie rozwijały się różne kultury, ludzie równocześnie zaczynali stawiać sobie podstawowe pytania towarzyszące całej ludzkiej egzystencji: Kim jestem? Skąd przychodzę i dokąd zmierzam? Dlaczego istnieje zło? Co czeka mnie po tym życiu? Pytania te są obecne w świętych pismach Izraela, znajdujemy je w Wedach, jak również w Awestach; spotykamy je w pismach Konfucjusza czy Lao-Tse, w przepowiadaniu Tirthankhary i Buddy; są obecne w poematach Homera czy w tragediach Eurypidesa i Sofoklesa, podobnie jak w pismach filozoficznych Platona i Arystotelesa. Wspólnym źródłem tych pytań jest potrzeba sensu, którą cz...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gbp.keep.pl