Filozofia religii.skrot wykladow(1),
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Filozofia religii – wykłady Różne koncepcje religii, różne koncepcje filozofii, a filozofia religii Trójkąt hermeneutyczny: religijny punkt odniesienia
sacrum
doświadczenie religijne język religijny/ wysłowienie
doświadczenia religijnego
filozofia – fileo, sophia - kocham, lubię mądrość, umiłowanie mądrości
religia – Cycero – relegare – zbierać, Laktancjusz – religare – wiązać stosunek religii do filozofii nas nie interesuje filozofia do religii z szacunkiem filozofia religii – myślenie które swoim przedmiotem czyni religię (religia dana myśleniu) nie teologia bo teologia tradycje religijną interpretuje i jej broni nie filozofia Boga bo nie interesuje się Bogiem a człowiekiem człowiek a)wobec Boga b)uwikłany w sacrum wizja człowieka w filozofii religii – homo religiosus doświadczenie prymarne – doświadczenie niepełności, szczególne naznaczenie brakiem zawsze obecne napięcie między tym co jest, a tym co wg nas powinno być zło to wszystko co może człowieka negować, a nieprzypadkowy związek między negatywnością a religijnością człowieka Hiob jako mąż protestujący – dlaczego MNIE to wszystko dotyka – mnie, moje, dla mnie… Dystans człowieka wobec siebie samego wypowiadany przez słowo „mnie” Stosunek do siebie samego: jestem winny – jestem niewinny Hermeneutyka – sztuka poznania świata i samego siebie Hiob jako postać kanoniczna człowieka religijnego Religia – to co lepiej w czasie wcześniej lub później – lepsze stare lub nowe Nadzieja – sposób bycia człowieka otwartego na przyszłość Hegel – wszystko co dla człowieka na znaczenie, człowiek tęskniący zaczyna więcej Van der Leeuw – człowiek religijny nie bierze po prostu i tylko, pragnie życia bogatszego, głębszego, szerszego Religia pragnienie dobra, istnienia bez braków, pełnowartościowego Zło – wszystko co neguje duchowe wartości człowieka, nie tylko śmierć Kołakowski, Eliade – religia jako pragnienie nieskończonego istnienia Pragnienie sparaliżowania czasu – religia = paraliż Religijny symbol – wyzwanie rzucone przemijalności czasu Człowiek poza przemijalnością w rzeczywistości sakralnej Levinas – kochając życie nie kochamy bycia, a szczęście bycia Rozumienie religii a ludzkie pragnienie zbawienia, zbawienie jako wyzwolenie ze zła Sens zła tkwi w możliwości jego przezwyciężenia przez dobro Struktury zbawienia zmagają się ze złem: a) nadając mu sens b) próbując je przezwyciężyć odwołując się do powinności mit ustanawia strukturę czasu Kłoczowski – religie prorockie, religie czynu Wszystko jest cierpieniem – 4 zasady cierpienia wg Buddy Gilgamesz – wstrząs, że można nie istnieć „w pokoju w którym spałem mieszka śmierć” Religia – korelat ludzkiego pragnienia dobra, ufundowany na doświadczeniu zła Doświadczenie zła – fundamentalne, nie redukowalne Zło – zaskarżone, wypowiedziane przez człowieka Wg Pawluczuka - mowa nijaka – nad sens, skąd ludzkie nad gadanie na potęgę „biadanie potrzebuje słuchacza byle jakiego” a konflikt dwóch biadoleń doświadczenie braku wypowiedziane wobec sacrum/ wyrażenie- wysłowienie- odniesienie sacrum objawione, mówiące, uwikłane dlaczego mistycy dużo mówią i dużo piszą? Św. Paweł spadający z konia – „kto jesteś Panie?” „ten, którego prześladujesz” Sacrum na miarę człowieka który go doświadcza Tishner – „nie każdy, który umie policzyć do trzech jest dialektykiem” Sacrum warunkowane przez doświadczenie i słowo Persona – osoba- prospon – maska (a Jung) Grecja, spektakl – od początku do końca Sacrum określa sposób bycia języka (generuje język) s. werbalne, niewerbalne Model przy założeniu – to jak o sacrum myślimy, niezależnie czy sacrum rzeczywiście istnieje Redukcja inna niż u Marksa, Freuda, Nietschego 3 typy redukcji: a) do doświadczenia religijnego, szacunek do religii – szacunek do czegoś więcej (nie wszystko da się zredukować) sacrum nie jest dane w całości, w akcie religijnym coś się uobecnia i równocześnie uchyla fenomenologia a istota piłkowatości I wewnętrzny charakter doświadczenia religijnego a) zawsze jest moje b) do doświadczenia innego człowieka docieramy gdy je uzewnętrznia c) pytanie o doświadczenie religijne jest czymś intymnym II jest wybiciem dziury w codzienności a) obecność nadzwyczajnego w zwyczajnym – wszystko jakby inaczej b) burzy zwyczajne rozumienie codzienności c) dla nas samych jest trudno zrozumiałe (tym bardziej dla innych) d) potrafi zakwestionować wszelkie refleksje na swój temat III narzucanie własnych doświadczeń itd. na inne kulty, religie Badanie religii – ateista – wierzący? Czy ateista coś w ogóle zobaczy, kultura w której jest wychowany Doświadczenie religijne Sfera pomiędzy doświadczeniem a jego wysłowieniem Wyznanie wiary filozofa religii – jest jedno wspólne doświadczenie religijne ludzkości Jakub, ks. Rodzaju – sen o drabinie po której aniołowie wychodzą i schodzą Wydarzenie + kontekst, obietnica Jahwe, odpowiedź Jakuba („a ja nie wiedziałem”) Doświadczenie religijne opisane niereligijnie 3 typy doświadczeń para religijnych (Dupre) 1) poczucie tajemniczości świata 2) niepokój serca, nieswojość w człowieku, pytanie o sens 3) doświadczenie bliskości drugiego/ więź z nim św. Teresa z Avila - „Panie, nie przy kolacji” bierność doświadczenia religijnego – nie przywoływane – spada, przydarza się co człowiek robi ze swoją samotnością (Whithead) i swoją wspólnotą(Buber) Levinas – wezwanie do odpowiedzialności Czy współczesny człowiek stracił doświadczenie świętości? (jest wyczekiwanie) Tradycja europejska – im mniej doświadczenia tym mniej wiary (akt bezpośredni) Chrześcijaństwo – religia wiary, nie doświadczenia Heidegger – Boga doświadczyć a w niego wierzyć Brak wiary – brak doświadczenia brak doświadczenia – brak wiary Nadzwyczajność – doświadczenie - wyłom w zwykłym postrzeganiu Doświadczenie spełnia się w tym co zwykłe czyniąc je niezwykłym Mojżesz – krzak co płonie ale się nie spala – „podejdę bliżej przyjże się temu zjawisku” Od ludzkiej ciekawości do boskiego zbawienia ks. Wyjścia 13.14 „Jestem, który jestem” „Mojżeszu, Mojżeszu” „Oto jestem Panie” – Mojżesz w bierniku od aktywnej ciekawości do biernego bycia niesionym przez doświadczenie 1) Dlaczego w ogóle doświadczenie zostaje rozpoznane jako religijne? 2) Dlaczego doświadczenie zmierza do swojego urzeczywistnienia? Człowieka kusi żeby o doświadczeniu mówić? – sens wypowiedziany w słowie Wypowiada się w symbolach, dlaczego? Doświadczenie – symbol – doświadczenie religijne Więcławski – dostęp do cudzego doświadczenia poprzez język „Nie ma doświadczenia bez jego językowego uzewnętrznienia” 3) Dlaczego mamy tak wiele religii? Religie a nie religia Dlaczego doświadczenie jest wypowiadane na różne sposoby? Nadzwyczajność języka religijnego Zupełnie zwyczajna sytuacja Mojżesza i nagle –BOOM- nadzwyczajne Ale nie chodzi o cud – nadbudowanie nadzwyczajnego na zwyczajne Przez doświadczenie religijne wszystko nagle coś znaczy inaczej Bóg ogłasza swoje istnienie – „jestem, który jestem” Noemat plus to co usuwa się za to co pojęte Noeza – akt religijny Noemat – to co w akcie religijnym daneTłumaczenie areligijne aktów religijnych a ew. niemożliwość takiego tłumaczenia Porządek rzeczy po drugiej stronie rzeki, inny porządek rzeczy, niesprowadzalny do porządku z tej strony „dziękuję Ci Panie za Twe hojne dary” inne niż „ Dziękuje panu, panie Kowalski za to co pan dla mnie zrobił” dialektyka religii – dialektyka obecności i uchylania się, pojąć i utrwalić przez język religijny Ricoeur – uzewnętrznienie i komunikowalność Intersubiektywność Taniec – forma języka, znaczenia języka w słowie i w języku niewerbalnym np. gestach Potrzeba duchowej jedności i odwieczne, utopijne? Marzenie jednej pra-religii Dlaczego tak się różnimy? 1)poziom symbolizacji czy poziom doświadczenia? 2) czy jest wspólne doświadczenie religijne ludzkości? Człowiek nie jest na miarę swojego Boga, Bóg jest zawsze czymś więcej] Św. Paweł –, jedzie do Damaszku, pyta – bo jeszcze nie rozpoznał, ale postać Jezusa jemu nie obca - to co religijne w doświadczeniu religijnym musi być przez człowieka jako takie rozpoznawanie w horyzoncie uprzedniej wiedzy Bóg objawia się odwołując się do wiedzy uprzedniej podmiotu doświadczenia, nie dość duże litery Boga Z Ricoeura – metafora źródła i naczynia (człowiek) , dno bez dna a ludzkie skończone możliwości pojęcia Daleko nam do innych religii bo wspólnota (strażnica mowy, typu pojmowania doświadczenia religijnego): a) przyjmowania b) odczytywania c) nauczania/przekazywanie Noemat który wymyka się noezie, coś więcej co zawsze się wymyka Doświadczenie religijne zawsze uwikłane w kontekst Badania różnych kultur, z których wynika że różnimy się już na poziomie doświadczenia, dodatkowym czynnikiem różnicującym jest język Hermeneutyka – interpretując wystawiamy się na interpretacje innych Wielość kontekstów sytuacji, tradycji kulturowych, religijnych itd. prowadzi do wielu hermeneutyk – szanujmy, że inny słyszy, zobaczmy co słyszy, jak i co mu się objawia Bogu przyglądamy się inaczej niż szafie W niemożliwym do wypowiedzenia doświadczeniu mistyków poszukajmy tego co wspólne żeby dojść do wspólnego doświadczenia religijnego (bo jednak są one podobne), a próby wypowiedzenia tego co niewypowiedziane Doświadczenie religijne zawsze wypowiada się za pomocą konkretnych symboli, jednej religii nie ma, nie było, nie będzie Nietsche – doświadczenie wewnętrzne dochodzi do nas kiedy znajdzie mowę zrozumiałą dla jednostki, rozumieć – móc wyrazić Za Węcławskim, źródła – rzeki, kilka typów w bogactwie religijnym: 1) tradycja chińska – napięcie między niebem a ziemią 1-1, 2-3, a 3 wszystko (Tao, jin, jang) 2) tradycja indoeuropejska – napięcie między wiecznością a czasem – (Atman, Brachman) 3) tradycja buddyjska – napięcie między pustką a współczuciem 4) Islam – napięcie miedzy wszechmocą a miłosierdziem 5) Judaizm – napięcie między winą a oczekiwaniem (Hiob – „choćby mnie zabił będę mu ufać”) prawda – nieprawda 6) Chrześcijaństwo – napięcie między wolnością a miłością („Oto ja służebnica Pańska”) (między sprawiedliwością a miłością?) za De Ridą – czy istnieje religia poza krajem gdzie powstało to słowo? Historia religii jako historia tego co łacińskie a ew. zamknięcie na inne kultury Język religijny1) wypowiedzenie doświadczenia religijnego 2) język teologii 3) czy każda wypowiedź o Bogu jest religijna? Czym jest język religijny? Kiedy język jest religijny? Od czego to zależy? Metoda – refleksja nad mową, jak badać mowę 1) filozofia analityczna języka 2) filozofia dialogu 3) Hermeneutyczna filozofia Ricouera S. Kierkegaard – dla człowieka najistotniejsza jest jego relacja z Bogiem, związek dokonany w akcie wiary, dokonuje się on w duchu, religijne słowo niepotrzebne, fałszujące Nie ważne „w co” wierzy, ważne „jak” wierzy – egzystencjallizacja wiary - unicestwienie treści wiary, a groźba utraty wiary Wiara – wyznanie przed którym stoisz w swej samotności 1) odrzucenie języka z powodu wiary 2) odrzucenie języka z powodu racjonalności/nauki – neopozytywizm, religia przeciwstawiona racjonalności rozum poszukuje prawdy pośród zdań sensownych a język religijny pozbawiony sensowności nonsensowny język religijny – pytanie o prawdę języka bez sensu jako bezsensowne mowa wiary na poziomie uczuć nie na poziomie prawdy dla człowieka religijnego mowa wiary jest prawdziwa, mowa wiary = mowa symboli śmierć języka religijnego jako śmierć badań nad religią analityczna filozofia języka (gł. Brytyjska) Kłoczowski – bada warunki możliwości posługiwania się językiem jako narzędziem poznania (weryfikacja i falsyfikacja) Jaką rolę w języku pełni słowo „Bóg” Problem weryfikacji zdania „Bóg istnieje” - sens empiryczny tego zdania, poszukiwanie empirycznych warunków jego prawdziwości 1)zakwestionowanie w sensowności – brak zdań obserwacyjnych, bez sensu poznawczego 2)zakwestionowanie z braku możliwości falsyfikacji 3)skutki jakie zdania religijne wywołują w życiu człowieka – a wyrażanie uczuć, obserwacja zachowania skupienie się na teizmie chrześcijańskim – dla niektórych tradycji zdanie „Bóg istnieje” jest nieadekwatne, bez znaczenia Philips – modlitwa jako przygotowanie do działania J. Hick – weryfikacja eschatologiczna – późniejsze doświadczenie, po śmierci - weryfikacja Religia skutkująca etyką – postawy agapiczne Filozofia dialoguŹródłowa mowa człowieka nie do siebie, nie do Boga – do drugiego człowieka Nie wartość poznawcza, nie formalna struktura a mowa jako szczególny charakter bycia człowieka, mowa jako wydarzenie, które tworzy człowieka Kiedy wchodzi mój bliski dwie reakcje: 1)zimna, zewnętrzna ocena 2)dialog i duchowa więź relacje: ja- to (ono) ja – Ty mowa – sposób otwarcia lub zamknięcia się na drugiego człowieka drugi = wszystko, odkrycie siebie poprzez otwarcie na drugiego świat materialny, sztuka, relacje międzyludzkie tam gdzie jest refleksja nad doświadczeniem (człowiekiem) tam nie ma już doświadczenia (więzi z człowiekiem) ja wchodzące w relacje ja – To – używanie świata ja – Ty – komunia (więź z światem) Hermeneutyczna teoria mowy Człowiek jako istota która mówi, dlaczego? Mowa – sposób odnalezienia siebie w królestwie sensu Język jako sposób bycia w kulturze i tworzenia jej – związek między językiem a kulturą Największy fenomen dla nas to my sami, człowiek rodzi się od razu w świecie pełnym znaczeń - Adam nadawał zwierzętom imiona – władza mowy nad światem, nie mamy pojęcia czym bylibyśmy bez mowy, gest prowadzony słowem Ławka nigdy nie dana nam w całości – w języku dobudowujemy to czego nie widzimy Zdolność człowieka do ustosunkowania się do siebie samego (2, 3 a nie 1) Mowa- dystans, czy dystans – mowa stosunek człowieka do samego siebie – refleksja Mówię sobie – „co żeś chłopie znów narobił” – refleksja jako mowa, którą dusza do siebie wygłasza Nasz ścisły związek z nami samymi zapośredniczony przez mowę Skąd w człowieku mowa, w jakich strukturach ontycznych ma swoje korzenie Mowa nie tylko do komunikacji, wskazuje na coś Człowiekowi chodzi o wartościowe życie, o życie z sensem – co to jest sens? Człowiek interpretuje siebie interpretując znaki – znaki – wszelkie wytwory kultury Nie cogito – dzięki egzegezie swojego życia byt egzystujący odkrywa że już jest, ustanowiony w swoim życiu nim sam się w nim ustanowi Od początku żyjemy w świecie znaczeń – nasz odwieczny wysiłek żeby się w świecie znaczeń odnaleźć Milczenie przed i po mowie – mowa która zaniemówiła Hermeneutyka – sposób rozumienia naszego rozumienia siebie poprzez znaki Człowiek próbuje uczynić swoje życie sensownym – ustanowić się poprzez sens 2 aspekty nadawania sensu 1)kulturowy 2)indywidualny sens kulturowy zastaję i tworzę, rozumiem do mojego życia, to co ogólne staje się moje Człowiek zawsze rodzi się w kulturze( w świecie gdzie wszystko zostało powiedziane) i musi się w tym świecie ustanowić (ustanawia się w bycie za pośrednictwem kultury) Słowo – narzędzie naszej samo interpretacji Sens życia pojawia się w dialogu z sensami kulturowymi 1) człowiek jest zagubiony, poszukuje sensu życia bo mu tego sensu brakuje 2) egzystencja jest a) pragnieniem – brak i ubóstwo b) wysiłkiem - pozytywna energia i dynamizm dwie strony ustanawiania siebie w pierwszej prawdzie – jestem 3) szczególny stan współczesnej kultury – brak kontaktu z tymi znakami, utrata więzi z symbolami które ufundowały kulturę brak religijności a kultura wiążąca się z poszukiwaniem sensu badanie symboli – wysiłek przywrócenia człowiekowi symboli do samo interpretacji, zauroczyć się aurą symbolu religijnego. Jak? Poprzez refleksje nad nim a nóż sacrum znów się objawi – nadzieja próba przezwyciężenia zagubienia człowieka poprzez hermeneutykę stan bycia winnym i niewinnym (oceniającym winnego) – doświadczenie przewiny – wewnętrzna sprzeczność – zrozumiała poprzez analizę symboli miłość na łące a symbole bez głębszego dna, symbole martwe – nie dość żywe by opisać nasze doświadczenia, do opisu konieczna objawicielska moc symbolu – nadprzyrodzone co rozbiło się o ziemię i zmieszało z tym co jest Co znaczy religijna mowa? (próba odróżnienia od mowy innego typu) 1) nie to co człowiek mówi, ale jego szczególna postawa, sposób bycia 2) szczególna struktura języka religijnego A) mowa werbalna B) mowa niewerbalna – charakter symboliczny gestów wszystko może być detonatorem świętości mowa religijna = mowa symboliczna symbol – znak o podwójnej intencjonalności a)sens dosłowny b) sens symboliczny Symbol 1) wiąże ze sobą to co konkretne z tym co zwyczajne i tym co niezwyczajne 2) mowa symbolu jest mową związaną (Ricouer):sens pierwotny + sens wtórny 3) symbol jest niezastępowalny 4) symbol posiada możliwość przekroczenie granicy tajemnicy 5) uczestniczy w tym co symbolizuje...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgbp.keep.pl
|