Filtry i nasadki

image Indeks       image Finanse,       image Finanse(1),       image Filozofos,       image Fesenjan,       image Fenix,       

Odnośniki

Filtry i nasadki, FOTOGRAFIA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Filtry i nasadki

Rozdział ten przeznaczony jest nie tylko dla posiadaczy lub przyszłych posiadaczy lustrzanek. Współczesna zaawansowane aparaty kompaktowe, właśnie w celu umożliwienia stosowania filtrów i nasadek posiadają gwint na obiektywie, lub umożliwiają zamontowanie tuleji ochronnej z gwintem do mocowania filtrów.

Współczesne obiektywy i to zarówno do lustrzanek jak i te w aparatach kompaktowych pokryte są specjalnymi powłokami. Wśród tych powłok znajdują się przede wszystkim filtry antyrefleksyjne zabezpieczające nas przed niechcianymi odbiciami świetlnymi a także filtry UV lub Skylight.

, a w konsekwencji do zmiany ( poprawy odwzorowania ) barw na zdjęciu.Występują w dwóch rodzajach - podnoszące lub obniżające temperaturę. Filtry obniżające temperaturę barwną mają zabarwienie pomarańczowe, podnoszące niebieskie. Każdy z filtrów występuje w kilku stopniach gęstości od których zależy jak silny efekt uzyskamy na zdjęciu.

Matryca światłoczuła w aparatach cyfrowych jest wyskalowana do właściwego oddania barw przy temperaturze barw wynoszacej 5500o K, tak jak film do zdjęć przy świetle dziennym, jednak jesli temperatura barw jest inna to nie trzeba stosować w nich osobnych filtrów, są one symulowane programowo a nazywa się to Przeważnie aparat ustawiony jest na AUTO i sam dobiera odpowiednią korekcje bieli, możemy sami (np. w celu uzyskania zdjęć artystycznych) sami ustawić inną korekcję, jednak (moim zdniem) lepiej jest wykonać poprawne, czyste zdjęcie a artystyczne wizje uzyskać poprzez obróbkę zdjęcia w programie graficznym.

FILTR OCIEPLAJĄCY (POMARAŃCZOWY)

Filtry ocieplające stosuje się w celu obniżenia temperatury barwnej, czyli likwidacji zaniebieszczeń na filmach. Filtry te mają bursztynowe zabarwienie i noszą oznaczenia 81A, 81B, 81C , gdzie 81A jest najsłabszy a 81C najsilniejszy. 81A służy do fotografowania w jasnych, oświetlonych światłem przez okno, wnętrzach oraz w lekkich cieniach, czasem stosowany przy portretach jeśli model jest blady a chcemy by wyglądał na opalonego. 81B służy do fotografowania w pochmurną pogodę oraz w mocnych cieniach, umożliwia uzyskanie na zdjęciu efektu zachodzącego słońca podczas fotografowania w południe. 81C służy do poprawy kolorów podczas fotografowania podczas deszczu.

FILTR NIEBIESKI

Filtry podnoszące temperaturę barwy, czyli likwidujące pomarańczową dominantę światła. Są to filtry niebieskie i mają oznaczenie 82A, 82B, 82C. 82A jest najjaśniejszy i służy do korekcji barw przed i po południu. 82B - średni, służy do likwidowania pomarańczowego zabarwienia światła porannego i popołudniowego. 82C najmocniejszy służy do korekcji pomarańczowego zabarwienia światła o świcie i zachodzie słońca.

Zdjęcie wykonane na filmie przystosowanym do światła dziennego, jedynym oświetleniem jest widoczna świeczka, zabarwienie zdjęcia czerwono - pomarańczowe. Zdjęcie może się podobać.

 

FILTRY KONWERSYJNE

Dwa podstawowe filtry konwersyjne to: 80A - do fotografowania na filmach do światła dziennego (5500oK) przy świetle sztucznym (3200oK), oraz 85B przeznaczony do fotografowania na filmach do światła sztucznego (3200oK) przy świetle dziennym (5500oK).

Chcąc wykonać poprawne kolorystycznie zdjęcie przy świetle żarówki (2900oK) na filmie przeznaczonym do światła dziennego (5500oK) należy użyć filtrów 80A oraz 82B.

FILTR SZARY

Filtr przeznaczony do zmniejszenia ilości światła wpadającego do obiektywu. Celem tego zabiegu może być na przykład umożliwienie wykonania portretu z małą przysłoną w bardzo dobrych warunkach oświetleniowych. Jeśli chciałem kiedyś wykonać zdjęcie Zenitem w pełnym słońcu to mając najkrótszy czas 1/500 s musiałem użyć przysłony np.8, po założeniu filtru szarego 4x, mogłem robić zdjęcia w tych samych warunkach przy przysłonie 4, uzyskując pożądaną prze ze nie małą głębię ostrości, dzisiaj podobny problem mogą mieć osoby fotografujące kompaktem z pełną automatyką.

Filtr ten używałem też w sytuacjach gdy miałem w aparacie film wysokoczuły a chciałem wykonać zdjęcie w normalnych warunkach oświetleniowych.

Zamiast filtru szarego, w celu zmniejszenia ilości światła wpadającego do obiektywu możemy użyć filtr polaryzacyjny.

Dzisiaj używam jedynie połówkowego filtru szarego do przyciemniania nieba przy wykonywaniu zdjęć krajobrazowych. Przy równej linii odcinającej niebo jego działanie jest fantastyczne, zwłaszcza latem przy wysokim słońcu.

. Cena ok. 30 - 90 zł.

 

Słońce prześwitujące przez gałęzie drzewa bezpośrednio uchwycone w obiektywie.

 

. Wszystkie obiektywy posiadają powłoki mające nas uchronić przed tymi niechcianymi zjawiskami. Powłoki jednak powłokom nierówne, w jednych obiektywach są lepsze w innych gorsze, ogólnie obiektywy dla profesjonalistów mają lepsze powłoki niż dla amatorów. Osobiście lubię robić zdjęcia pod światło i oglądając testy obiektywów większe znaczenie ma dla mnie ocena jak dany obiektyw robi zdjęcia pod światło niż jego rozdzielczość. Jeśli jest taka możliwość to proponuję przed zakupem obiektywu wykonać kilka zdjęć pod światło w celu właśnie oceny jego powłok antyrefleksyjnych (niektóre komisy po wpłaceniu kaucji w wysokości wartości obiektywu pozwalają wynieść go na zewnątrz i wykonać kilka zdjęć).

Filtrów jest bardzo dużo, dużo jest też efektów które można dzięki nim uzyskać. Czasem tylko dzięki nim można wykonać poprawne zdjęcie. One też mogą wprowadzić trochę szaleństwa, czy fantazji w nasze zdjęcia, odrealniając je, pomagając wyrazić swoje uczucia, lub nasz indywidualny sposób postrzegania otaczającego nas świata.

Stosując filtry i nasadki należy zachować pewien umiar. Jedno, dwa zdjęcia wykonywane z wykorzystaniem gwiazdki lub dyfuzora wyglądają ciekawie, cały film - zatraci to wrażenie, będzie monotonny lub wręcz nudny. Zawsze należy myśleć nie tylko o swojej przyjemności ale też o osobach oglądających nasze zdjęcia.

Jedynie stale na obiektywie może być filtr UV inne należy trzymać w torbie, mając je pod ręką lecz stosując z umiarem.

Używanie filtrów wymaga pewnej wprawy, a tę nabędziemy tylko dzięki praktyce. Analizuj, dlaczego obraz na zdjęciu wygląda tak a nie inaczej. Jaki błąd został popełniony, że efekt jest inny od zaplanowanego. Znajomość teorii fotografowania jest potrzebna, lecz dopiero praktyka w trakcie której wiedza teoretyczna jest weryfikowana umożliwia utrwalenie na zdjęciu tego co chcemy wyrazić.

W epoce wszędobylskich komputerów zanika powoli zwyczaj używania filtrów, jest to częściowo słuszne, gdyż dużo efektów uzyskiwanych za ich pomocą można teraz uzysakć poprzez przekształcenie zdjęcia w programie graficznym, jednak nie wszystko. Juz kilka razy zdażyło się, że nie udało mi się uzysakć za pomocą komputera tego co Dorota zrobiła za pomocą aparatu i filtrów.

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gbp.keep.pl