Odnośniki
- Indeks
- Fenomeni Tim - Najveće Misterije Balkana (2014), ZOBACZ TU! Różne
- Fenomenalnie prosty chleb, pieczenie chleba na zakwasie
- Fields Natalie - Panna, eBooki, Nie dla mamy Nie dla taty lecz dla każdej małolaty, Z opisem
- Fenomenologia egzystencjalna Alfreda Schutza,
- Fenomen Medjugoria, świadectwa i modlitwy
- Fenomenologia, różne teksty
- Fenomen Medjugoria, zachomikowane(1)
- Finkelstein Norman - This Time We Went Too Far, Ebooki - KINDLE
- Fasten statt Hungern, Zdrowie,dieta i uroda (mieszanka)
- Farmakologia od gr sandok, farma
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- teatralia.htw.pl
|
Fenomen grozy w muzyce(1), ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment pełnej wersji pod tytułem: Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, Darmowa publikacja dostarczona przez Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z © Copyright for Polish edition by Data: 28.03.2006 Tytuł: Fenomen grozy w muzyce (fragment utworu) Autor: Maciej Żołnowski Projekt okładki: Marzena Osuchowicz Korekta: Sylwia Fortuna Skład: Anna Popis-Witkowska Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli Złote Myśli s.c. ul. Plebiscytowa 1 44-100 Gliwice WWW: EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. SPIS TREŚCI .................................................................................................4 ..................................................................................................................5 .................................................................................................15 .............15 1.2. Mechanizm powstawania czy też wyrażania grozy za pomocą muzyki ................26 1.3. Historyczna zmienność w sposobie eksponowania grozy na polu sztuki (Muzyczny horror jako zjawisko kulturowe?) ..............................................................32 ...............39 ....................................................................................39 2.2. Zagadnienie semantyczności i asemantyczności MUZYCE w muzyce ..................................43 ..................................................................................45 3.1. Fenomen grozy a muzyka filmowa i muzyka gier komputerowych .....................45 ..................................................................................................................92 MODYFIKACJE GROZY (LĘKU I STRACHU) NA i operowej; groza w muzyce POLU MUZYKI ..........................108 4.1. Niepokój, bojaźń, niepewność, wstręt, obrzydzenie, odraza, niechęć, trwoga, ............................................108 .......110 ...................................................................................................117 ........................................................................................119 .......................................................122 ........................................................................................136 panika GROZA W SZTUCE ABSOLUTNEJ - PROBLEM ZNACZENIA W 3.2. Groza w muzyce wokalnej nie operowej przerażenie, lęk paniczny, paniczny przestrach, FENOMEN GROZY W MUZYCE - darmowy fragment - Maciej Żołnowski ● str. 4 Wstęp Praca dotyczy w pełni nowego zagadnienia, jakim jest funkcjonowanie muzyki wyrażającej czy też wzbudzającej uczucie grozy. Na marginesie dodam, iż jednym spośród badaczy wyrazu muzycznego (obok m.in.: K. Hevner’a i S. G. Rogge – proszę por. z: Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, Warszawa 1968, s. 31) jest Lage Wedin z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Sztokholmie. Autor ten „w swojej rozprawie (1972) przedstawił badania dotyczące emocjonalnego wyrazu muzyki. Do badań zastosowano różnorodne statystyczne techniki wielozmiennowe. Wyniki zostały przedstawione w postaci trójwymiarowego modelu obejmującego takie czynniki, jak: napięcie (energia) w przeciwieństwie do odprężenia, wesołość w przeciwieństwie do przygnębienia i powaga (uroczysty nastrój) w przeciwieństwie do banalności. Prześledzono także ich związki ze strukturą muzyczną.” (Informacje na temat psychologii muzyki w różnych krajach, Katedra Psychologii Muzyki [online; ostatnio – tj. w roku akademickim 2005/2006 – dokument jest nieosiągalny], Akademia Muzyczna w Warszawie, [dostęp: 5 kwietnia 2005], dokument dostępny w World Wide Web: ). Innym autorytetem, tym razem w dziedzinie wyrazu muzyki filmowej, jest James Wierzbicki, którego słowa (opatrzone komentarzem Hawkinsa) mogą okazać się dla nas szczególnie interesujące (proszę por. z: Hawkins Joan, Copyright by Wydawnictwo & Maciej Żołnowski FENOMEN GROZY W MUZYCE - darmowy fragment - Maciej Żołnowski ● str. 5 Revisiting the Philosophy of Horror, Film-Philosophy, vol. 6 no. 6 April 2002, World Wide Web: ). Wśród przyczyn, które zadecydowały o zupełnym braku zainteresowania ze strony muzykologii (czy w ogóle – ze strony estetyki sztuki) omawianym tu zagadnieniem, należy wymienić dwie zasadnicze: 1) rozbieżność i różnorakość ogólnych teorii emocji, a w szczególności niespójność terminologii psychologicznej; 2) specyfika samej muzyki i sposób, w jaki emocje ujawniają się na jej polu. Owa zaś specyfika dotyczy zarówno sfery ilościowej – groza w muzyce pojawia się stosunkowo rzadko i tylko w określonych momentach – jak i sfery jakościowej, jako że cały muzyczny przekaz jest bardzo wieloznaczny, a treść muzyki uzależniona jest od – np. tekstowo-wizualnego - kontekstu jej występowania oraz od oczekiwań samego odbiorcy. Wykrycie wspólnego mianownika grozy oraz sztuki muzycznej nastręcza problemów natury podstawowej. Wystarczy już choćby poddać w wątpliwość tezę, iż muzyka wyraża coś od niej samej odmiennego (a w szczególności emocjonalny stan grozy). Chciałbym tu zauważyć, iż brak silnej reakcji fizjologicznej w trakcie percepcji struktur muzycznych, brak tej silnej reakcji, która zwykle towarzyszy przeżywaniu emocji, nie stanowi, nie informuje o braku odpowiedniego podłoża psychologicznego w przypadku „świata muzyki”. Aby ten fakt uzmysłowić, posłużę się przykładem komizmu: Copyright by Wydawnictwo & Maciej Żołnowski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgbp.keep.pl
|