Odnośniki
- Indeks
- Feliks W. Kres - Północna Granica (www.cuwroclaw.blogspot.com), Biblioteka Konesera
- Feliks W Kres - Krol Bezmiarow (www.cuwroclaw.blogspot.com), Biblioteka Konesera
- Feliks W.Kres Księga Całości 4 - Pani Dobrego Znaku (m76), ebook
- Feliks W. Kres - Pieklo i szpada (www.cuwroclaw.blogspot.com), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 2 - Król Bezmiarów (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 5 - Porzucone Królestwo (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 6 - Tarcza Szerni 1 (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 3 - Grombelardzka Legenda (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 1 - Północna Granica (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 6 - Tarcza Szerni 2 (m76), ebook
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- teatralia.htw.pl
|
Feliks Koneczny - Religie a cywilizacje,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] FeliksKoneczny Religieacywilizacje Gdybypoprosi¢odefinicj¦cywilizacji,otrzymałbymrozmaitychod- powiedziniemaltyle,ilumiałbymrozmówców,czyte»czytelników.To ¹le!Jak»e»b¦dziemysi¦porozumiewa¢,jakunikn¡¢nieporozumie«? Pierwszymwarunkiemjakiegokolwiekroztrz¡saniajestto,»ebyzna- czeniewyrazówuj¦tebyło±ci±lei»ebywszyscy,bior¡cyudziałwde- bacie(azatemwdanymwypadkuwszyscyczytelnicy),rozumieliprzez pewientermin±ci±leidokładniejednoitosamo;inaczejmusinast¡pi¢ rozbie»no±¢my±li,zktórychjednapójdziedosasa,drugadolasa;szko- daczasunatakierozmowy,atymbardziejnatakiewykłady.Askoro niedasi¦zwoła¢wiecuczytelnikówcelemrozstrzygni¦ciazagadnienia, corozumie¢mamynp.przezcywilizacj¦—niemainnegosposobu, jak»eautormusizabawi¢si¦wsamowładztwonachwil¦odczytywania swegoartykułuiłaskawemuczytelnikowimusinarzuci¢sweokre±lenia. Oczywi±cie,tylko„tymczasowo”,wsamraz,nat¦chwil¦lektury. Mo»esobieczytelnikpotemrozumie¢przezcywilizacj¦,cozechce,nie obowi¡zanybynajmniejprzyjmowa¢mojegookre±lenia.Ijadalekite» jestemodmniemania,»emojapróbadefinicjirozstrzygn¦łaspraw¦ raznazawsze!Alebezpodaniadefinicjiutkn¡łbymwnetnapocz¡tku swychwywodów,aka»dyzczytelnikówgotówbyjerozumie¢inaczej —stosowniedoswegorozumieniawyra»enia„cywilizacja”. Jestjeszczedrugiwyraz,oznaczeniupodobnym:kultura.Oby- dwóchu»ywasi¦rozmaicie,alenajbardziejutarłosi¦nadawa¢„cywi- lizacji”znaczeniezewn¦trzne,„kulturze”—wewn¦trzne,tj.odnosz¡c tamtodomaterialnejstrony»ycia,tododuchowej.Niedasi¦toutrzy- ma¢wdociekaniachnaukowychhistorycznych,bohistoryczniesplataj¡ si¦objawyteitamtenierozerwalnie.Wszelkacywilizacjaczykultura mie±ciwsobieobiestrony»ycia,rozwijaj¡cesi¦mniejwi¦cejzawsze równocze±nieirównolegle.Mnóstwoobjawów»ycianale»yituitam. Spójrzmykołosiebie:umysłsubtelnyniezniesiekołosiebiebrudu, dobrobytsprzyjao±wiacie,ao±wiatapomagadodobrobytu,azmysł pi¦knał¡czyobietestrony»ycia;nabywaniezeznawstwemdobrych obrazów,a»ebynimiozdobi¢±cianymieszkania,czyjestobjawemze- 3 wn¦trznegoczywewn¦trznegopoziomu»ycia?Amłodzie»uboga,gar- n¡casi¦doszkół,czy»nieidzierównocze±niezachlebemiza±wiatłem? Nieb¦d¦przetoprzeciwstawiałkulturycywilizacji.Mieszcz¦wcywili- zacjiczykulturzeiCiałoiDusz¦. Wszystko,cokolwiekjestludzkiego,składasi¦zciałaiduszy,zfor- myitre±ci.Cielesnastrona»yciazawierawsobiesprawyzdrowia idobrobytu,duchowaza±kategori¦moralno±ciiprawdy;oboktego kategoriapi¡ta:pi¦kno,odnosisi¦jednakowodociałaiduszy.Tych pi¦¢kategoriimieszasi¦nieustanniewludzkimbytowaniu,zachodz¡c jednanadrug¡,amiernikiem»yciadobrzeurz¡dzonegojestharmonia wszystkichpi¦ciu. Tyczysi¦to»yciaprywatnegoizbiorowego,publicznego.Wobr¦- biedanejspołeczno±cimusizachodzi¢współmierno±¢kategorii»ycia, je»eli»yciepubliczne,zbiorowewogóle,maby¢zorganizowanetrwa- leaskutecznie.Musipanowa¢wewszystkichkategoriachbytowania wspólnametoda.Historiastwierdzapowielokro¢,jakobrakkonse- kwencjiwurz¡dzeniach»yciazbiorowegoniedopuszczadowy»szego rozwoju,awzgl¦dnienabytyju»rozwójobni»a,cofaj¡cspołecze«stwo naszczebelni»szy.Upadekpa«stwaczynarodupochodzizdysharmonii pomi¦dzyrozmaitymidziedzinami»ycia,niewspółmierno±¢sprowadza zastój. Zgodno±¢współmierno±ciikonsekwencjinazwa¢mo»najednymsło- wem:metod¡.Czym»ejestcywilizacja,je»eliniesum¡owychpi¦ciu kategorii»yciaw»yciuzbiorowym?Czyktowymy±lijeszcze,copoza tymikategoriami?Azatemcywilizacjajestmetod¡»yciazbiorowego. Niemusionaobejmowa¢wszystkichpi¦ciukategorii,awdanej kategoriimo»enieobejmowa¢wszystkichjejdziałów.Mo»enadawa¢ przewag¦,nawetznaczn¡,jednejkategoriinaddrug¡;mo»ewpewnej kategoriicelowa¢,ainnejnieposiada¢zgoła.Cywilizacjemog¡tedyby¢ zupełneiniezupełne,defektowne,jednostronne,wielostronneiwszech- stronne. Nietrzebachybawywodzi¢,»es¡cywilizacjerozmaite.Pomi¦dzy np.nasz¡cywilizacj¡achi«sk¡niezachodziró»nicastopnia,ilo±ci,lecz jako±ci.Chi«czykmo»esi¦spiera¢zAnglikiemstolatoto,któracy- wilizacjawy»sza,alenigdy»adnemuznichsi¦nieprzy±ni,jakobycho- dziłoostopie«wy»szylubni»szyjakiej±cywilizacjizasadniczej,której objawamionierównymstopniumiałybyby¢ichcywilizacje.Stopie« 4 cywilizacjicoinnego,arodzajjejcoinnego.Słowem,niema»adnej cywilizacji sensustricto ,leczs¡cywilizacje,ka»dasobie. Ilejestcywilizacji?Niewiadomo,ailo±¢ichnieoznaczonainieogra- niczona.Wka»dymokresiedziejówtrzebajeliczy¢osobno.Zanaszych np.czasówniemaju»cywilizacjiAzteków,hetejskaznikn¦łajeszcze wstaro»ytno±ci,wwiekach±rednichkwitłaarabska,itp.,tosprawa zmienna. Czycywilizacjebywaj¡jednoliteizupełniejednakoweuwszystkich społecze«stw,przynale»nychdodanejcywilizacji?Bywaitorozmaicie. Zazwyczajatoli,imrozleglejszyobszarzdobywasobiepewnacywiliza- cja,azwłaszczaimró»norodniejszeogarniawsobiespołecze«stwa,tym wi¦cejpowstajewjejłonieodmian. Cywilizacjadzielisi¦nacz¦±ci.Anglik,Francuz,Włoch,Polak,Ma- dziarnale»¡dotejsamejcywilizacji,aczyichmetody»yciazbiorowego s¡całkiemidentyczne?S¡cechywspólne,s¡podobie«stwa,alezarazem ile»ró»nic! Jaknazywa¢cz¦±cicywilizacji,jejodmiany?Wsłownictwie»adnego naroduniemanatowyrazu!Wnaukowymwywodzieniemo»namó- wi¢ocywilizacjipolskiej,botonie±ci±le;mo»namówi¢tylkoopolskiej odmianieogólnejcywilizacjichrze±cija«sko-klasycznej.Jak»e»u»ywa¢ tegosamegowyrazunaoznaczeniecz¦±ciicało±ci?Uchodzitowpo- tocznejrozmowie,aleniewwykładzienaukowym. Naoznaczenietegostosunkucz¦±cidocało±ciu»ywamwyrazu:kul- tura.Mówi¦:cywilizacjałaci«ska,kulturaanglosaska,polskaitd.,cy- wilizacjachi«ska,kulturatybeta«ska,mand»urskaitp.Nieb¦d¦si¦ bynajmniejupierałprzytejterminologii,je»elikto±...wska»emiinn¡. Zanimtonast¡pi,zmuszonyjestemradzi¢sobiejako±ztymzasobem wyrazów,jakiistnieje. Podawszydefinicj¦cywilizacjiikultury,nietrzebab¦dziedługich wywodównatemat,corozumie¢przezreligi¦.Takdalecejednakto odczuwamyijednakoworozumiemy,i»obeszłobysi¦zapewnezgoła bezdefinicji.Dlawszelkiejjednak»epewno±cipowiem,»eprzezreligi¦ rozumiemsystem,ujmuj¡cystosunek±wiataprzyrodzonegodonad- przyrodzonego.Czy»nietakiejestnaogółzadanieteologii? Po±ródowychpi¦ciukategorii»ycia,naktóresi¦powoływałem,jed- nawznosisi¦wysokoponadczłowieka,amianowiciePrawda.Mie±ci wsobiedwadziały,dwa±wiaty:przyrodzonyinadprzyrodzony.Metoda »yciazbiorowego,je»elimaby¢wszechstronn¡,obejmujetak»ereligi¦, 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgbp.keep.pl
|