Odnośniki
- Indeks
- Feliks W. Kres - Północna Granica (www.cuwroclaw.blogspot.com), Biblioteka Konesera
- Feliks W Kres - Krol Bezmiarow (www.cuwroclaw.blogspot.com), Biblioteka Konesera
- Feliks W.Kres Księga Całości 4 - Pani Dobrego Znaku (m76), ebook
- Feliks W. Kres - Pieklo i szpada (www.cuwroclaw.blogspot.com), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 2 - Król Bezmiarów (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 5 - Porzucone Królestwo (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 6 - Tarcza Szerni 1 (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 3 - Grombelardzka Legenda (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 1 - Północna Granica (m76), ebook
- Feliks W.Kres Księga Całości 6 - Tarcza Szerni 2 (m76), ebook
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- oprawy.xlx.pl
|
Feliks Koneczny - Chrześcijaństwo wobec ustrojów życia zbiorowego,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] FeliksKoneczny Chrze±cija«stwowobecustrojów»ycia zbiorowego Artykułopublikowanynałamach„AteneumKapła«skiego”, Włocławek1932r. I Cho¢byktojaknajszczelniejzamykałsi¦od±wiata,niezdołado- prowadzi¢dotego,»eby»yj¡cwpojedynk¦,byłnaprawd¦wcałkowitej izolacjiod»yciazbiorowego,gdy»pozostaniemuzawszecho¢bypo- ±rednizwi¡zekzjak¡±zbiorowo±ci¡.Samounikaniezgiełku»ycianie stanowijeszczezerwaniazwszelkimiorganizacjami»yciazbiorowego. Zamykaj¡cysi¦wswychpracowniachpoeta,uczony,artysta,wiod¡jed- nak»yciepubliczne,boobrazpójdzienawystaw¦,poematdodruku, anocneczuwaniezgwiazdamib¦dziezaznaczonewpublikacjinauko- wej.Najwi¦kszyzpoetówpolskich„sobie±piewa,nieludziom”,lecz zarazem„cierpizamiliony”,azatemtkwiwnich.Albosi¦gnijmypo przykładdonajautentyczniejszychpustelników,»yj¡cychwpojedynk¦. S¡topustelnicybrami«scy,przebywaj¡cyprzezdługielatawzupeł- nejsamotno±cigdzie±nabezdro»nymuroczysku.ywi¡si¦jałmu»n¡ wnaturze,dostarczan¡przezokolicznychmieszka«ców,askładan¡na miseczk¦poło»on¡opodal,tak,bypustelnikniewidziałnikogozeswych »ywicieli.Aleczyotrzymywałbyt¦jałmu»n¦,gdybyniebyłuwa»any przezokoliczneosiedlazam¦»a±wi¡tobliwego,gdybytedyniestanowił wcieleniaichpoj¦¢,gdybytopustelnictwojednostkinieł¡czyłosi¦ze zbiorowo±ci¡,anawetgdybyniestanowiłorezultatumy±liiuczu¢całej ludno±ciokolicznej? Jak»emo»nauj±¢zwi¡zkuz»yciemzbiorowym,skorocaławalka obytodbywasi¦najegotle.At¦wyobra»amysobiedziwniejed- nostronnie(iskutkiemtegofałszywie),mniemaj¡c,jakobybyłatylko gonitw¡zabytemmaterialnym.Leczbytjesttrojakiitrojakatedy walkaobyt,mianowicieomoralny,intelektualnyimaterialny.Aztej trojako±ciwynikacałemnóstwopotrójno±ciiprzelicznychichpowi- kła«.Czydoliczysi¦ktoniesko«czonejmo»liwo±ciprzejawówetycz- nych,artystycznych,naukowych,ekonomicznych,politycznych,tudzie» zwi¡zanejznimimnogo±ciorganizacji?Imwy»szyszczebelcywilizacji, tymtegowszystkiegowi¦cejitymwi¦cejskomplikowane,tymbardziej, 3 i»napewnymszczeblurozwojuwszystkosi¦zdwaja,gdyobokprak- tykistanieteoria.Sieci»yciazbiorowegozbytg¦ste,arozci¡gni¦tena wszystko;jak»eonieniezawadzi¢?! Ma»yciezbiorowewspółczynnikówniemało,owpływachmniej- szychiwi¦kszych;jaknajwi¦kszepochodz¡ze¹ródełreligijnych,je±li tylkoreligiazechcekorzysta¢zeswejmocywtymkierunku.Je±lika»da religiapozytywnadziałana»yciezbiorowe,có»dopierochrze±cija«stwo, religiaBoga-człowieka?Samojejzało»enie,wcielenieOsobyBogaw»y- cieistosunkiludzkie,powtarzanedzie«wdzie«przyMszy±w.,jak»e wbijasi¦wewszystko,cotylkojestludzkiego! Uwagatakanarzucasi¦ apriori ;mamyjednakrozstrz¡sn¡¢spraw¦ historycznieizbada¢j¡przezwynikiaposterioryczne. Tematwielcerozległy,gdybywyczerpa¢gojakotakoiwyzyska¢ olbrzymimateriałdo±wiadczeniahistorycznegowtejmaterii,musiały- bypowsta¢tomy.Nietra¢myotuchy,»eb¦dzietokiedy±komu±dane (wszak»ewyłonisi¦ztegonowywidokhistoriiko±cielnej);obecnieza±, „narazie”,dobrzeb¦dziezanotowa¢przynajmniejtematimetod¦do opracowaniago...Gdybowiemniemo»narobi¢czego±tak,jakbysi¦ chciało,trzebazrobi¢tak,jaksi¦da;stosuj¡csi¦tedydoobecnychsto- sunkówwydawniczychwPolsce,zrobi¦zksi¡»kiprzynajmniejartykuł. Chc¡cprzedstawi¢sw¡metod¦,musz¦przedewszystkimustali¢ pewienszeregpoj¦¢.Dasi¦stwierdzi¢historycznie,»etowszystko, cokolwiek»ycieziemskiezdoławytworzy¢my±l¡,uczuciemidziała- niem,mo»estanowi¢chaos,alete»pewn¡cało±¢,je»eliprzejawybytu opartes¡nawspólnejogólnejidei.Wtymwypadkumog¡by¢uj¦te wsystem,ogarniaj¡cywszystko,aopartynajednejmetodzie.Ustrój »yciazbiorowegomo»eprzetoby¢chaotycznylubmetodyczny.Je»eli my±l,uczucieiczynposiadaj¡wspóln¡o±,natenczassumawszelkich przejawów»yciazbiorowegostanowicywilizacj¦. Cywilizacjajestto metodaustroju»yciazbiorowego. Niektórereligiemieszcz¡wsobiezarazemtak¡metod¦.Wysnuwa- j¡zpewnegozało»eniareligijnegonp.całysystemprawa±wieckiego, czyni¡cjesakralnym.Judaizmibraminizmwchodz¡wtakieszczegó- ły,i»wyznawcominnychreligiitakadrobiazgowasakralno±¢wydaje si¦dziwactwem.Tysi¡czneprzepisyreligijne,tycz¡ceszczegółówdnia 4 powszedniego,skłoniłyznakomitegoznawc¦Indii,LeBon’a,dopowie- dzenia,»eHinduschodzi,jadai±pireligijnie 1 . Talmudjestbodajjeszczeszczegółowszy.Chasydzi„polscy”maj¡ wyra¹nieprzepisane„jaksi¦zachowywa¢przyjedzeniu,myciuiprzy pracy” 2 . Takiereligiepetryfikuj¡wszystkozgóry,awobecnast¦pnychpr¡- dówinowychzawikła«»yciastaj¡bezradne.Wytworzonawtakispo- sóbcywilizacjasakralnawykolejasi¦zezmian¡czasówipopadawza- stój,niemog¡csprosta¢nowymanieprzewidywalnymwmomencie sakralizacji»yciazawikłaniomhistorii. Obokreligiiwytwarzaj¡cychcywilizacjesakralne,staj¡inne,niena- rzucaj¡cemetody»yciazbiorowego,leczprzeciwnie,stosuj¡cesi¦docy- wilizacji,jak¡gdziezastan¡.Np.prawybuddystapowinienpozostawa¢ oboj¦tnymwobecwszelkiego»ycia,tote»buddyzmnietworzynigdzie cywilizacji,uleganatomiastka»dejiwka»dejstajesi¦innym.Faktycz- nieniemanigdziebuddyzmuprawdziwego,ato,cobuddyzmemsi¦ mieni,dostosowujesi¦domiejscaiczasu,obni»aj¡csi¦cho¢bydopoli- teizmu.Podobnieislamtakijest,jakagdziecywilizacja;có»zaprzepa±¢ dzieliislamarabskiodtura«skiego!Chrze±cija«stwosakralizujejedn¡ instytucj¦»yciazbiorowego—instytucj¦mał»e«stwa.Pozatymniema wEwangeliiprawaaniprywatnego,anipublicznego,tote»chrze±cijanin miewawielew¡tpliwo±ciwobecustrojów»yciazbiorowego.Tymwła- ±nieró»ni¡si¦cywilizacjeniesakralneodsakralnych,wktórychpanuje apriorycznazgodno±¢»yciazprzepisamireligijnymi,bonawszystkos¡ przepisy. W±ródchrze±cijanmo»liwajestrozmaito±¢zapatrywa«,aw¡tpliwo- ±cis¡zasadniczodopuszczalne.Natympolegawy»szo±¢chrze±cija«stwa wobec»yciazbiorowego.Gdziebowiemniedopuszczalnes¡w¡tpliwo±ci codoprzejawów»ycia,tamrozwójwykluczony.Wsamymprawiefa- milijnymniemałojestmiejscanarozmaito±¢opinii,byletylkouznawa¢ konsekwencjesakramentalnejistotysamegomał»e«stwa. Rodzinastanowipierwszyzkr¦gów»yciazbiorowego,którychjest cztery:rodzina,społeczno±¢(wzgl¦dniespołecze«stwo),pa«stwo,na- 1 GustaveLeBon, Lescivilisationsdel’Inde ,Nouvelleed.,Paris1900. 2 MaryAntin,poetka»ydowska,pisuj¡capoangielskuwAmeryce,rodemzPo- łocka,wswejautobiografii: VomGhettoinsLandderVerheissung ;wydanietrzecie, Stuttgart1913—opisujewszechstronn¡t¦sakralizacj¦»yciapowszedniegozwła- snegodo±wiadczenia. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgbp.keep.pl
|