Final Fantasy I - opis przejścia

image Indeks       image Finanse,       image Finanse(1),       image Filozofos,       image Fesenjan,       image Fenix,       

Odnośniki

Final Fantasy I - opis przejścia, Poradniki do gier

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Final Fantasy I
Pierwsza część Final Fantasy powstawała w dramatycznych okolicznościach. Nad firmą
Squaresoft wisiało widmo bankructwa i miała to być ostatnia gra wydana pod jej szyldem.
Dlatego wybrano nazwę Final Fantasy – ostatnia fantazja. Szybko okazało się, że pomysł
chwycił. Do dzisiaj wydano już kilkanaście tytułów z tej serii i nic nie wskazuje na rychły
koniec tego fenomenu.
Pierwsza część została wydana w 1987 roku, niektórych z was nie było jeszcze na świecie.
Wśród maszynek do gier królował
NES
. Aż dziw człowieka bierze, że tego typu cuda
potrafiły niegdyś zapewnić rozrywkę. Paskudna grafika, skrzeczący dźwięk, niska
rozdzielczość – w tamtych czasach, bardziej od fajerwerków liczył się pomysł, ciekawa
historia i już można było się dobrze bawić.
Final Fantasy 1 jest trudną grą – jak większość tytułów z lat 80 dwudziestego wieku. Dużo
czasu trzeba poświęcić na szkolenie drużyny, walki stanowią główny element rozgrywki.
Fabuła nie jest tak rozbudowana, jak w późniejszych częściach, nie ma tutaj głównych
bohaterów, wokół których toczy się historia – stworzona (i nazwana) przez gracza ekipa
czterech wojowników kryształów wędruje po świecie w celu pokonania wszechobecnego zła.
Po drodze trafiają się pomniejsze przygody, jednak zawiłych teorii (takich, jak choćby w
Final Fantasy 8) tutaj nie uświadczycie. Większość czasu trzeba poświęcić na walki –
zarówno w celu wyszkolenia ekipy jak i zdobycia gotówki, ceny w sklepach są bowiem
wysokie. Na uwagę zasługuje udana ścieżka dźwiękowa – od razu można rozpoznać Finalowy
klimat. Nic dziwnego, ponieważ kompozytorem jest Nobuo Uematsu.
Dla wielu graczy, pragnących zagrać w pierwszą część serii przeszkodą nie do przejścia jest
archaiczna grafika. Do tego dochodzi niewygodny interfejs oraz brzęcząca muzyka. Na
szczęście Squeresoft wpadł na pomysł, by odnowić Final Fantasy. W 2000 roku, w Japonii
wydano odświeżoną wersję gry, na hendhelda (przenośną konsolkę) Wonderswan Color.
Niestety, tylko w Japoni. Nowa wersja, oprócz bogatszej grafiki, wprowadzała wiele
usprawnień oraz eliminowała błędy z wydania NES. Cała reszta, czyli to, co najlepsze,
zostało dokładnie takie samo jak w oryginale.
Final Fantasy Origins
Jakiś czas później postanowiono wydać reedycję na Playstation. Tym razem nazwaną ją
Origins i wydano na wszystkich kontynentach (w skład wersji Origins wchodzi także Final
Fantasy 2). Bazuje na wersji Wonderswan, została ona jednak wzbogacona o szereg
dodatków. Wspomnę zatem o wszystkich zmianach w stosunku do NESowskiego oryginału.
Po pierwsze, poprawiono grafikę tak, że jest na poziomie FF5 i FF6. Co istotne, zachowano
oryginalny układ lokacji, praktycznie wszystko jest takie same, jedynie bardziej kolorowe i
szczegółowe, zarówno lokacje jak i wygląd postaci czy przeciwników. Ścieżka dźwiękowa
została również odświeżona i dopasowana do możliwości konsoli Sony. Zachowano
oryginalne kompozycje, dodając kilka nowych. Dodano możliwość szybkiego zapisywania w
dowolnym momencie gry (sic!), ale nie ma to dużego wpływu na i tak wysoki poziom
trudności, ponieważ stan gry zapamiętywany jest w pamięci konsoli. Zapis na kartę pamięci
nadal możliwy jest jedynie w gospodach lub po użyciu odpowiedniego przedmiotu. Grę
otwiera zupełnie nowa animacja a podczas gry pojawiają się dodatkowe miniscenki. Jeśli
chodzi o samą rozgrywkę, dodano możliwość biegania a także poszerzono dostęp postaci do
ekwipunku podczas bitwy. Wszystkie te udogodnienia można wyłączyć w menu gry. Kolejną
nowością jest wprowadzenie dwóch poziomów trudności – Normalnego i Łatwego. ten
pierwszy jest niemal w 100% zgodny z wersją NES (kilku przeciwników ma
więcej
HP niż w
wersji NES), natomiast poziom Łatwy jest dla tych, którzy nie chcę się trudzić.
Teraz o dwóch największych nowościach: dodatkową pozycję w menu, zwaną Collections
oraz nowe tłumaczenie w wersji ANG. Na Collection składają się cztery działy: spis
zebranych przez nasz przedmiotów – pokazuje nam ile przedmiotów znaleźliśmy (wraz z
nazwami) w każdej z odwiedzonych przez nas lokacji. Dowiemy się także, ile skrzyń
opuściliśmy. Jest to bardzo przydatna wiedza. Drugą pozycją jest Bestiariusz – tutaj
znajdziemy spis wszystkich potworów, z którymi przyszło nam walczyć, a także
charakterystyki każdego z nich wraz z grafiką. Następnym elementem Collections jest galeria
artworków. W miarę przechodzenia gry pojawiają się tam kolejne szkice i ilustracje do gry,
niektóre naprawdę imponujące. Ostatnia pozycja, to niespodzianka – aby ją odblokować
należy przejść grę na obydwu poziomach trudności i skompletować pozostałe elementy
Collections (zebrać wszystkie przedmioty, pokonać wszystkie potwory). Teraz pora
wspomnieć o nowym tłumaczeniu. Tak się bowiem nieszczęśliwe stało, że pierwsze
amerykańskie wydanie NES zostało spartaczone. Tłumaczenia były niedokładne a czasami
wręcz absurdalne. W nowej wersji przetłumaczono całość od nowa, dzięki czemu produkt
nabrał zupełnie nowej jakości. Podsumowując, Final Fantasy Origins to wciąż ta sama gra z
1987, ale podana w strawnej dla dzisiejszego odbiorcy formie.
Daty premier
18.12.1987
Nintendo Enterteinment System
12.07.1990
nie wydano
Reedycje/kompilacje
Wonderswan
09.12.2000
telefony komórkowe
01.03.2004
31.10.2002
Final Fantasy Origins
08.04.2003
FF I+II Premium Package (JAP)
Sony PlayStation
14.03.2003
29.06.2004
Final Fantasy Dawn of Souls (EU/US)
Final Fantasy Advance (JAP)
Game Boy Advance
29.11.2004
03.12.2004
PPROFESJE:
W pierwszej części Final Fantasy przyjdzie ci na początku wybrać członków ekipy, którą
będziesz przechodził grę. Możesz dowolnie wybrać cztery profesje spośród sześciu
dostępnych klas.
Nazwa profesji
Warrior –>
Knight
Opis
Wojownik jest bardzo wskazany jeśli chcesz łatwo przejść grę. Korzysta z trzech
poziomów Białej magii i włada najpotężniejszymi broniami w grze. Jego
dodatkowym atutem jest wysoki poziom HP. Wspaniały wybór.
Nazwa profesji
Thief –>
Ninja
Opis
Złodziej jest bardzo szybki a Ninja korzysta z czwartego poziomu Czarnej
magii. Ustępuje jednak Rycerzowi pod względem siły i HP.
Nazwa profesji
Monk –>
Master
Opis
Blackbelt staje się bardzo potężny jako Master. Niestety, jego prawdziwa siła
ujawnia się na wysokich poziomach, więc jeśli masz dużo cierpliwości i czasu
na szkolenie to możesz go wybrać do drużyny. Wystarczy wtedy zdjąć jego broń
i już zadaje większe obrażenia niż Knight, dlatego po każdym użyciu opcji
‘Optimal’ należy pozbawić go uzbrojenia.
Nazwa profesji
Red Mage –>
Red Wizard
Opis
Red Mage to bardzo dobra profesja, ale niestety nie może on używać większości
potężnych broni i nie ma dostępu do ósmego poziomu zaklęć. Może się
posługiwać zarówno Białą jak i Czarną magią.
Nazwa profesji
White Mage –>
White Wizard
Opis
 Ta postać musi być w drużynie. Jak wiadomo Biała Magia jest bardzo przydatna
w brutalnym świecie Final Fantasy. Jest słaby w walce oraz ma mało HP.
Nazwa profesji
Black Mage –>
Black Wizard
Opis
Kolejna niezbędna postać do drużyny. Bez silnej magii ciężko przejść
którąkolwiek część FF. Dzięki jego magii szybko pozbędziesz się przeciwników.
MAPA ŚWIATA:
OPIS PRZEJŚCIA:
Oto opis przejścia Final Fantasy 1. Napisany w oparciu o wersję Origins, na normalnym
poziomie trudności. Przy każdej lokacji podałem zalecany poziom doświadczenia, przy
którym Twoja drużyna będzie mogła sobie poradzić w danym miejscu.
Oznaczenia w spisach przedmiotów:
(*) przedmioty dostępne w późniejszym etapie gry (np. są nagrodą za wykonanie zadania)
·
·
(MK) przedmioty, które dostępne są posiadaczom Mystic Key, nagrody za rozwiązanie questu
z Elfheim.
(K) oznacza Key Item.
·
Poziom trudności Final Fantasy 1 jest bardzo wysoki, większość czasu gry poświęcisz na
bieganie po lasach i zdobywanie doświadczenia. Dlatego za każdym razem, kiedy wyruszasz
w nową podróż musisz się upewnić, że napotkane potwory nie zrobią z ciebie kolacji. Kiedy
już fundusze na to pozwolą, kupuj Potiony, gdyż leczenie w terenie za pomocą czarów może
okazać się zgubne – lepiej zostawić zaklęcia na czas bitwy. Postaram się podawać
orientacyjne poziomy, na których dalsza gra będzie bezpieczniejsza, ale zawsze kieruj się
własnym odczuciem.
Wybór drużyny
Na początku gry musisz sprecyzować w jakim składzie chcesz wędrować po świecie Final
Fantasy oraz wybrać imiona swoich bohaterów. Wszystkie profesje opisane są w
odpowiednim dziale, ja wybrałem drużynę składającą się z Wojownika, Mnicha oraz Magów
– Białego i Czarnego.
Od razu powiem – nie ma sensu wybierać Monka, ponieważ przez całą grę był kompletnie
nieprzydatny – podobno na wyższych poziomach jest potężny, ale ja ukończyłem grę w 100%
i nigdy nie dotarłem do takiego momentu, w którym jego pomoc w ogóle miała jakiekolwiek
znaczenie podczas bitwy – większość czasu obrywał a sam ledwo lizał przeciwników.
Wojownik odwalał całą robotę. Wybranie dwóch rycerzy do ekipy ma sens, chociaż jest dość
kosztowne. Magowie musza być, najlepiej Biały i Czarny, Czerwony korzysta z obydwu
sztuk magii, ale nie jest to dobry wybór. Nie daj się zmylić nazwie “Złodziej” – nie ma on
żadnych dodatkowych umiejętności i nie licz na szybkie wzbogacenie się na kradzieżach.
Jakbyś nie wybrał, moja ekipa zapewnia obiektywne strategie – Monk jest tak słaby, że często
jedynie służy jako poducha do bicia, dzięki czemu inne postacie nie obrywają (jak się uda i
potwór zaatakuje właśnie mnicha). Jego ofensywa w ogóle nie istnieje, dlatego ciężar
zabijania potworów spoczął na wojowniku (magowie mają jakieś znaczenie, zwłaszcza na
początku, ale ze względu na limitowane czary trzeba ostrożnie się nimi posługiwać).
UPSSS!
Hmm…po przeanalizowaniu wypowiedzi na forum okazało się, że Monk jest dużo
silniejszy jak się go pozbawi broni… W kazdym razie jak przechodziłem grę to czułem się
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gbp.keep.pl